, aby sprawdzić
ilość punktów na twoim koncie i zgłosić wypłatę
 Kilańczyk

M.K.

8

artykułów

UDOSTĘPNIJ WPIS

Miasto

Podziemne przejścia znikają z polskich miast

podziemie-up
Dla wielu przeprawa przez podziemne przejścia dla pieszych to najmniej przyjemny odcinek podróży. Ciągnące się w nieskończoność, niskie, zabrudzone. Też masz ich dość?  Czy nowoczesne projektowanie umie poradzić sobie z problemami jakie stwarzają?


W Europie masowo zaczęły powstawać w latach siedemdziesiątych ubiegłego wieku. Są pokłosiem modernistycznego myślenia, rozdzielania ciągów ruchu: pieszego i kołowego. Przyznać trzeba, że to zadanie spełniają. W PRLu takie rozwiązania były często stosowane przez miejskich inżynierów.
Wedle przekonania, że przejścia podziemne podnoszą prestiż miasta, przechodnie kierowani byli pod ziemię. Z czasem tunele stały się galeriami sklepowymi dla drobnych handlarzy, których oferta zawierała wełniane kapcie, biżuterię, płyty CD czy nawet oscypki sprzedawane z prowizorycznych stolików. Przejścia niszczały, pokrywały się graffiti, a ich charakter sprzyjał niebezpiecznym sytuacjom – wiele osób omijało je po zmroku w obawie o własne życie.

podziemie-srodek

Nowe przejście – nowe problemy
W latach dziewięćdziesiątych dostrzeżono problem, jaki konieczność zejścia na niższy poziom sprawia rowerzystom, rodzicom z wózkami i osobom niepełnosprawnym. Masowo instalowano windy i inne udogodnienia, które jednak często zawodziły, o naruszaniu estetyki nie wspominając.

Jak dziś radzą sobie polskie miasta?
W Łodzi zniknęły w ostatnim czasie przejścia pod Al. Mickiewicza, jako jeden z początkowych etapów budowy trasy W-Z i Centrum Przesiadkowego. Ruch pieszy skierowano na powierzchnię.

podziemie-down
Fot. Zorro2212, licencja CC 4.0, commons.wikimeda.org

W Warszawie tendencje skłaniają się ku stworzeniu rozwiązań alternatywnych dla tuneli, funkcjonujących jednocześnie z nimi. Wciąż wytyczane są kolejne przejścia na powierzchni. Model ruchu zmienia się. Na przykład na skrzyżowaniu Emilii Plater i Alei Jerozolimskich czy przy Rotundzie.

Odmiennym rozwiązaniem jest renowacja i przebudowa przejść, która ma je uporządkować i uczynić przystępniejszymi. W Gdańsku z tunelu pod dworcem PKP usunięto handlarzy, przeprowadzono remont instalacji i wykończenia. Szczecin modernizował tunel pod Al. Wyzwolenia, zamykając niektóre z wyjść i umieszczając przejścia naziemne.

Zmieńmy to!
Wiele inicjatyw społecznych na świecie stara się uprzyjemnić podziemne przejścia. Ich ściany zmieniają się w galerie sztuki, pokrywają muralami. Wnętrza przejść są doświetlane, a nawet rozświetlane zaprogramowanymi, kolorowymi LED’ami, które pulsują i zmieniają barwę w zależności od natężenia ruchu. Spotyka się także… Skateparki, obsadzanie przejść cieniolubnymi roślinami – pomysłów jest dużo. Pozostaje kwestia bezpieczeństwa i dostępności.

Mieszkaniec – przechodzień staje się coraz ważniejszy, w duchu idei walczących o ograniczenie dominacji ruchu kołowego w miastach. Ograniczanie ilości takich tuneli lub tworzenie nad nimi przejść naziemnych spotyka się także z krytyką. Niektórzy darzą je sentymentem, czy to z tęsknoty za charakterem poprzedniej epoki, czy przez specyficzny undergroundowy, miejski klimat. Sprzeciwiają się drastycznym likwidacjom, dublowaniu rozwiązań. Inni wskazują na fakt, że samochody i tak czekają na zmianę świateł, więc przepuszczenie pieszych nie czyni znaczącej różnicy.

Jakie jest Wasze zdanie? Znasz przejście, które powinno zostać zamknięte, a może należałoby je przetransformować?

WG. KATEGORII

Komentarze

ZamknijStrona używa cookies (ciasteczek). W przeglądarkach internetowych można zmienić ustawienia dotyczące cookies. Zablokowanie możliwości zapisywania plików cookies może spowodować utrudnienia lub brak działania niektórych funkcji serwisu. Niedokonanie zmian ustawień przeglądarki internetowej na ustawienia blokujące zapisywanie plików cookies jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na ich zapisywanie.