Kaleta
1

artykuł

UDOSTĘPNIJ WPIS

Miasto

Jak będzie wyglądać przyszłość UBERA w Polsce?


Resort Infrastruktury ma przygotować kolejne taksówkowe licencje, wprowadzić ograniczenia dla Ubera i kolejnych pojawiających się firm. Czy będzie to zimny prysznic dla młodych ludzi, dla których stanowi tak duże ułatwienie i generuje dodatkowe miejsca pracy?

 

Uber w dużych aglomeracjach w kraju doprowadził, że ilość osób która choć raz zamówiła „transport” do pracy, czy kina lub na imprezę zwiększyła się o ok. 70 tys. osób.

 

W zeszłym roku na przejazdy taksówkowe wydano 4 mld zł. Dwie trzecie z tego przypadło na pięć największych miast. Sama Warszawa wygenerowała 700 mln zł. Warto jednak zauważyć, że dalej 40 % mieszkańców nie korzysta z taksówek. Dlatego walka o klienta trwa i odbywa się to za pomocą ceny. Statystyki Unijne podają, że polskie stawki należą do najniższych w Europie! Za to przyglądając się Warszawie, Warszawa jest droższa tylko od Sofii, Bukaresztu. Reszta dużych miast natomiast w Polsce jest nasycona taksówkami. W Warszawie licencjonowanych taksówek jest 12 tysięcy. Znacznie więcej niż w samym Berlinie, Madrycie czy NY. Liczbę uberowców w Warszawie szacuje się na 5-7 tysięcy.

 

Poziom technologiczny taksówkarzy od przewoźników już, tak naprawdę nie ustępuje. Zamówienie taksówki przez Internet stało się powszechnie dostępne, tak samo jak płatności elektroniczne.

 

Główny problem to koszty, czyli drogie licencje, taksometry i kasy fiskalne, drogie OC, plus podatek i miesięczna prowizja od korporacji. Ciężko przy tych opłatach wyobrazić się funkcjonowanie taksówki przy stawce niższej niż 2 zł za km.

 

Porównując z Uberem, jego stawki są dużo niższe, nie wspominając już o bardzo agresywnej promocji Taxify. Uber po kolejnych obniżkach cen twierdzi, że w Warszawie wychodzi na swoje.

 

Szykują się jednak kolejne zmiany. Resort Infrastruktury Drogowej odgraża się zmianami w ustawie o transporcie drogowym. Pytanie czy uda się im przeforsować obowiązkowe licencje na zarobkowy przewóz osób tak samo dla przewóz osób jak i pośredników. Mają jednocześnie być tańsza i łatwiejsze do uzyskania. Czy taka zachęta się sprawdzi?

Czy Uber będzie walczył wtedy dalej o nasz rynek?

Groźby wydają się, jednak realne. W projekcie jest dużo restrykcji wobec nie stosujących się przewoźników. Wysoki grzywny, aż po blokowanie aplikacji mobilnych. Zwiększone też będą same kontrole przewoźników i kierowców czy też cen przejazdów.

 

Dotychczas przepisy taksówkarskie były dość liberalne, pewne jest, że śruba zostanie dokręcona. Pytanie, jak na to zareagują mieszkańcy dużych miast?? Wyższe ceny przejazdów nikomu nie przypadną do gustu, to pewne.

 

 

 

WG. KATEGORII

Komentarze

ZamknijStrona używa cookies (ciasteczek). W przeglądarkach internetowych można zmienić ustawienia dotyczące cookies. Zablokowanie możliwości zapisywania plików cookies może spowodować utrudnienia lub brak działania niektórych funkcji serwisu. Niedokonanie zmian ustawień przeglądarki internetowej na ustawienia blokujące zapisywanie plików cookies jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na ich zapisywanie.