D
10

artykułów

UDOSTĘPNIJ WPIS

Kultura

Codzienne uzależnienie Warszawiaka?

 

Nadmiar pracy, aktywność w nie normowanych w godzinach dodatkowo ciągły stres a przy tym zawsze pojawia się ona, mała czarna lub z dodatkiem mleka cappuccino lub latte. Kawa w różnych wariantach to nie odłączny element naszego dnia.

Co wiemy jednak na jej temat?

Niewiele produktów spożywczych budzi, aż tyle kontrowersji… 

Grozi zawałem, odwadnia ale może też zatruć… Ile w tym jest, jednak prawdy a ile mitów?

 W 2009 roku chińscy uczeni z uniwersytetu w Guangzhou opublikowali raport z dotychczas przeprowadzanych badań w których udowodnili, że picie małej czarnej nie tylko nie prowadzi do chorób wieńcowych, nie zwiększa chorób serca, lecz obniża poziom ich występowania. Dodatkowo panów kawa chroni także przed groźnymi nowotworami prostaty – badacze z Harvard School of Public Health – udowodnili, że wypijanie sześciu i więcej kaw dziennie zmniejsza ryzyko wystąpienia nowotworów złośliwych, aż o 60 %!

 Kofeina ma lekkie działanie diuretyczne, mitem jednak jest, że może prowadzić do odwodnienia. „The International Journal of Sports Nutrition” dokonał metaanalizy 10 wcześniejszych badań dotyczących wpływu kofeiny na gospodarkę wodną organizmu i udowodnił, że działanie moczopędne kawy jest takie samo, jak wody.

Należy jednak zwrócić uwagę na to, że kawa wypłukuje wapń. Wypicie naparu z 170 g kawy wypłukuje ok 5 mg wapnia. Ale dodanie już dwóch łyżeczek wapnia wyrównuje ten bilans.
Niektórzy twierdzą, że kawą można się zatruć! Jak jest naprawdę?
Śmiertelna dawka kofeiny to 10 g. Jednak aby dojść do takiej ilości musielibyśmy wypić 80 filiżanek jedna po drugiej.
Najbezpieczniejsza dobowa dawka to 600 mg. Pamiętajmy jednak, że kofeina znajduje się też w herbacie (55 mg), coca coli (50mg), czekoladzie (50 mg) a także niektórych tabletkach od bólu głowy czy tabletkach branych w celu szybszego spalenia tłuszczu. Najwięcej kofeiny jest w kawie Robusta bo aż 330 mg na filiżankę.

Inni przeciwnicy picia kawy twierdzą, że kawa tuczy.

Sama filiżanka kawy zawiera jedynie 7 kcal, dodanie do niej mleka to jedynie 46 kcal więcej a łyżeczki cukru to 23 kcal. Jeśli będziesz więc pić kawę z tłustym mlekiem, syropem smakowym, posypaną czekoladą a do środka dodasz gałkę lodów waniliowych to na pewno.
Kawa pita w umiejętny sposób przyśpiesza metablizm. Wypicie porannego espresso podnosi metabolizm spoczynkowy o 10 proc. Natomiast napar z kawy zmniejsza pojawienie się cukrzycy. Badania przeprowadzone przez Vanderbilt University i Harvard pokazały, że dzięki regularnemu piciu kawy zwiększamy naszą wrażliwość na insulinę i przyśpiesza metabolizm cukrów nawet o 30% przez co zmniejsza szansę zachorowania na cukrzyce.

To, jak kawa smakuje zależy w dużym stopniu od tego w czym ją pijemy.

  1. Naczynie, w którym kawa jest podawana powinno utrzymać temperaturę przynajmniej przez 15 minut. Dlatego kawa najlepiej smakuje w filiżance z cienkiej porcelany.
  2. Jeśli chcemy podawać kawę w kubku z grubymi porcelanowymi ściankami najpierw powinniśmy go ogrzać.
  3. Wlewanie zimnego mleka do kawy to coś nie dopuszczalnego. Mleko zawsze powinno być lekko ogrzane.
  4. Do podania kawy najlepiej nadadzą się filiżanki ze szkła lub porcelany. Te materiały nie zakłócą swoimi właściwościami jej zapachu ani smaku, ponieważ są neutralne.

Nic dziwnego, że moda na nowe kawiarnie w Warszawie wcale nie słabnie, a wręcz przeciwnie wzrasta. Warszawiacy polubili trend spędzania wolnego czasu przy kawie, możemy jednak stwierdzić, że jest to zdrowe uzależnienie ;)

 

 

 

WG. KATEGORII

Komentarze

ZamknijStrona używa cookies (ciasteczek). W przeglądarkach internetowych można zmienić ustawienia dotyczące cookies. Zablokowanie możliwości zapisywania plików cookies może spowodować utrudnienia lub brak działania niektórych funkcji serwisu. Niedokonanie zmian ustawień przeglądarki internetowej na ustawienia blokujące zapisywanie plików cookies jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na ich zapisywanie.